Digg  Sphinn  del.icio.us  Facebook  Mixx  Google  BlinkList  Furl  Live  Ma.gnolia  Netvouz  NewsVine  Pownce  Propeller  Reddit  Simpy  Slashdot  Spurl  StumbleUpon  TailRank  Technorati  TwitThis  YahooMyWeb
 

Dětské cereálie

 
 

Zdravá snídaně

Zdraví z obilovin - cereálie
Víte, že potraviny, které obsahují cereálie neboli obiloviny, jsou důležitým zdrojem vaší energie? Jde hlavně o velké množství vlákniny, o sacharidy, vitamíny a jiné látky, které jsou prospěšné vašemu zdraví. Proto nevěřte trenérům v posilovnách, kteří vám říkají: jezte jen maso a zeleninu. I obiloviny jsou pro vaše tělo důležité.
Po cereáliích nebudete mít hlad
Cereálie (müsli například) mají sice vysoký glykemický index, což jinak řečeno znamená, že po nich budete mít brzy hlad, když je ale zalijete mlékem, jogurtem nebo jiným mléčným výrobkem, dojde k poklesu glykemického indexu, takže vás cereálie zasytí jako každé jiné jídlo.

Ideální na zalití müsli je podle odborníků na výživu mléko polotučné. Mléčný tuk nese rozpustné vitaminy a zejména vitamín D vstřebává vápník z mléka a cereálií, což je velmi zdravé pro hustotu kostí.
Takže se nebojte snídaňových cereálií, jen je nejezte suché. Zalévejte si je polotučným mlékem!
Pokud bychom chtěli definovat zdravý životní styl, tak by tato definice mohla znít následovně: „Jedná se o kombinaci vyvážené stravy, která zahrnuje nejen dostatek vitaminů, kvalitních bílkovin, vlákniny a dalších důležitých složek výživy v optimálním poměru, ale hlavně jejich množství odpovídají zdravotnímu stavu, fyzické aktivitě a věku daného člověka.“ Stejně tak součástí zdravého životního stylu je i pravidelný pohyb a to nejlépe každý den nebo alespoň 1 hodinu ob den.

Základem zdravého jídelníčku je bohatá snídaně, kterou jíme v klidu. Existuji klinické studie, které jasně ukazují, že pokud vynecháme snídani, sníme díky pozdějšímu obrovskému hladu daleko více potravy, než pokud bychom posnídali. Nesnídání tedy paradoxně místo ke krásné postavě směřuje daleko více k nadváze a obezitě.

Tělo potřebuje energii k dopoledním aktivitám a organizmus nemůže pracovat „na dluh“ dlouhodobě. Vhodné ke snídani jsou méně tučné mléčné výrobky v kombinaci s celozrnnými cereáliemi, naopak uzeniny, tučné sýry, buchty a koláče může lidský organizmus postrádat. Vhodné také není příliš sladké müsli (čokoládové, restované). Vhodnější jsou cornflakes v celozrnné a v méně sladké variantě (například: Nestlé Fitness), ale zde rozhoduje intenzita celodenní aktivity. Jinak bude vypadat snídaně úředníka a jinak sportujícího dorostence, i když základ je vždy tentýž. Rozhodně by však v dopoledním jídelníčku nemělo na rozdíl od odpoledního chybět ovoce jako rychlý zdroj cukru.
Vydatnost snídaně má odpovídat programu dne
Občas si můžeme přečíst v novinách nebo časopisech, že cereálie vlastně nejsou příliš zdravé, protože mají hodně energie a vysoký glykemický index, takže je po nich brzy hlad. Jak je to ve skutečnosti? 


Snídaňové cereálie zahrnují celou škálu výrobků od fitness cereálií a sníženým množstvím cukru, které mají energie výrazně méně, až po slazené různé kuličky, které mají energie samozřejmě více. Každý se tedy může rozhodnout, jestli ten konkrétní den bude mít fyzicky náročnou práci nebo třeba absolvuje sportovní výlet, turistický výšlap po horách, nebo bude jen sedět u počítače a večer se půjde projít se psem. Stejně tak musí rodiče vybírat cereálie, které dávají k snídani nebo svačině svým dětem. Jinak přece musí vypadat snídaně dítěte, které jde jen do školy, kde bude celý den sedět, a jinak vypadá snídaně dítěte, které má dopoledne hodinu tělocviku a odpoledne sportovní kroužky, takže bude určitě více než dvě hodiny v pohybu.

Cereálie zahrnují i celozrnné pečivo a další výrobky. Pro organismus jsou hlavním zdrojem sacharidů, samy obsahují 55-78% sacharidů, převážně škrobů, jsou tedy zdrojem energie.
I bílkoviny z cereálií nejsou tak hodnotné, protože mají často nedostatek aminokyseliny lysinu, naopak složení tuků je velmi zdraví prospěšné. Cereálie jsou také zásadním zdrojem vitaminů skupiny B, vlákniny a minerálních látek, ale ty jsou méně využitelné než z živočišných zdrojů. Stejně tak cereální tyčinky, které jsou propagovány jako ideální zdroj zdravé energie, splňují tuto podmínku jen v případě, pokud nejsou extrémně sladké a nejsou v čokoládové nebo jogurtové polevě. Tyto polevy jsou nejen tučné, ale jsou i zdrojem trans mastných kyselin, které zvyšují hladinu cholesterolu.
 
Prohlášení o Cookies |
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one