Digg  Sphinn  del.icio.us  Facebook  Mixx  Google  BlinkList  Furl  Live  Ma.gnolia  Netvouz  NewsVine  Pownce  Propeller  Reddit  Simpy  Slashdot  Spurl  StumbleUpon  TailRank  Technorati  TwitThis  YahooMyWeb
 

Dětské cereálie

 
 

Příprava snídaně

Jak si cereálie připravit, abyste neměli brzy hlad?
Občas se objevují připomínky k tomu, že cereálie mají vysoký glykemický index, což vlastně znamená, že po nich máte brzy hlad. Zapomíná se ovšem při těchto připomínkách na to, že cereálie jsou i chléb, a jak víme, neměli bychom jíst suchý chléb nebo rohlík, ale je důležité si jej namazat rostlinným tukem. Stejné pravidlo platí i pro lupínky, müsli a skupinu snídaňových cereálií. Nemažeme je máslem, ale namáčíme je do mléka, čímž stejně jako u pečiva dojde k poklesu glykemického indexu. Pokud si tedy mažeme celozrnné pečivo, musíme si i celozrnné cereálie namáčet do mléka, a pak dodržujeme vhodný glykemický index výsledné potraviny.
Glykemický index
Pokud hodnotíme obsah jednotlivých druhů sacharidů v potravině, můžeme se setkat s tzv. glykemickým indexem, což je hodnota, která charakterizuje to, do jaké míry ovlivňuje konkrétní potravina vzestup hladiny krevní glukózy a v jakém rozsahu vyvolává její výkyvy. Jíme-li potraviny s vysokým glykemickým indexem, tedy intenzivně hýbeme s hladinou krevní glukózy a nutíme tělo, aby stále vylučovalo inzulín. V pozdějším věku může dojít k tomu, že naše zásoby inzulínu budou vyčerpány a my se staneme diabetiky druhého typu, tedy diabetiky, kteří si způsobili cukrovku nesprávnými stravovacími návyky během života.

Potravin s vysokým glykemickým indexem je nejen většina cukrovinek a sladkostí, ale překvapivě i třeba bílý chléb nebo cornflaksy. Největší problém totiž vzniká při zpracování kukuřičné mouky. Z ní se totiž nejdříve udělá těsto, a to se pak při vysoké teplotě zjednodušeně řečeno vyfukuje tak, aby vznikly ony známé lupínky, stejně tak se připravují i populární „polystyrény". Jde o tzv. extrudovaný výrobek a touto technologií se změní délka chemických vazeb sacharidů v kukuřičném nebo v jiném cereálním (obilninovém - žitném, pšeničném, ovesném atd.) těstě. Výsledná potravina má ještě vyšší glykemický index než samotná kukuřice. Proto se dnes výrobci snaží buď dělat cornflakes z téměř celých zrn, nebo alespoň s částmi zrn kukuřice, a zároveň snižovat teplotu, při které k extruzi zrn v těstě dochází. Proto pokud snídáme například i cornflakes nebo polystyrény, je opět vhodné máčet je do mléka nebo jogurtu a snížit tak vysoký glykemický index. Pak si šetříme náš tolik potřebný inzulín. Ve výsledku se chráníme nejen před pocitem hladu, nárazovým přejídáním a obezitou, ale i vznikem diabetu, což dokazují četné klinické studie.
Příznivé účinky snídaňových cereálií
Klinické studie provedené na mladých dívkách ve věkovém rozpětí 9–19 let (2.379 dívek), které pravidelně konzumovaly snídaňové cereálie a měly vyšší příjem vlákniny, vitaminů, minerálů, potvrdily v této skupině nižší výskyt obezity. To platí i pro dospělé, když těmito cereáliemi nahradí klasickou anglickou snídani a míchaná vajíčka. Efekt na snížení rizika obezity funguje u dospělých i v případě, pokud těmito cereáliemi zajídají v rozumném množství i hlad po večeři.

Obsažená vláknina dokáže výrazně snižovat riziko onemocnění srdce a cév. Existuje obrácená závislost mezi množstvím přijaté vlákniny a výskytem srdečních chorob. Klinickými studiemi bylo prokázáno i to, že každodenní konzumace celozrnných snídaňových cereálií snižuje u mužů riziko vzniku srdečních chorob až o 20 %. Několik epidemiologických studií jasně prokázalo přímou souvislost s vysokou konzumací celozrnných obilovin a nižším rizikem onemocnění srdce. Byl prokázán větší účinek vlákniny z obilovin než z ovoce a zeleniny. Denní příjem vlákniny by měl být podle doporučení AHA (American Heart Association) vyšší než 25 g na den. Rozpustná vláknina tím, že na sebe váže žlučové kyseliny, je velmi důležitá
i v rámci prevence zvyšování hladin celkového i LDL-cholesterolu.
 
Prohlášení o Cookies |
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one